Tips voor het ontwerpen van logo’s

Stockfoto kopen

Hier zijn enkele tips die u zullen helpen het beste uit uw foto’s te halen. Te veel stockfoto’s? Of helemaal geen foto’s? Hoe definieer je te veel? Hier is wat Seth Godin te zeggen heeft:

“Te veel (onzin) is slecht – te veel onzin. Te weinig (competentie) is niet alleen slecht, het heeft de neiging verborgen te blijven. Het moet worden blootgesteld omdat het gewoon niet zo zichtbaar is als anderen.” Het is waar en misschien zelfs meer dan je zou denken. Zie hoeveel geweldige logo designer stock foto’s je kunt vinden op het internet? Vaker wel dan niet, zijn er maar een paar per maand te vinden. En dat zijn degenen die je naar plaatsen als threesquare.com brengen…

Een ander twistpunt in de ontwerpbusiness is tijd. Hoe lang heb je nodig om een fatsoenlijk logo te maken? Een goede vuistregel: voor professioneel spul is ongeveer 30 dagen werk nodig, terwijl het voor amateurspul wel een jaar kan duren, afhankelijk van de kwaliteit van je materiaal. Voeg daarbij het feit dat logo’s een van de belangrijkste hulpmiddelen zijn voor topbureau’s voor het ontwerpen van logo’s die dicht bij risicokapitaal staan. Zij hebben snel een logo nodig. Denk aan een ontwerper die het nodig vindt om naar een conferentie te gaan zodra het nieuws van een nieuw project bekend is om ze allemaal bij te werken.

Daar kunnen vele redenen voor zijn. Ten eerste zijn veel bedrijven bang of hun logo al dan niet in goede staat is om door de klant te worden gebruikt. Ten tweede, en dat is belangrijker, accepteren mensen vaak geen werk van mindere kwaliteit. Er staat veel op het spel, dus de klant moet u genoeg vertrouwen om het risico te nemen dat u langer dan een paar dagen niet werkt. De  optie Uw logo begint meestal als een groot stroomschema. Als ontwerpers gebruiken we meestal maar één stroomdiagram en bewaren we die in een ‘enkel bestand’. Met Photoshop is het maken van een logo eenvoudiger dan het vroeger was. Maar er zijn heel goede redenen om er meer dan één te gebruiken. U kunt verschillende ontwerpen van uw logo gebruiken voor verschillende sites en soorten producten. Mensen associëren een logo met iets tastbaars en tastbare dingen zullen eerder beïnvloed worden door uw logo. Aarzel dus niet om verschillende logo’s te gebruiken voor verschillende doeleinden.

Kan ik slechts één lay-out gebruiken? Soms moet je betalen! Daarom is het de moeite waard om de portfolio van uw gekozen grafisch ontwerpbureau te bekijken en te zien welke producten zij onder de aandacht brengen. Als er één ‘boom board’ of strakke lay-out is die u kunt gebruiken, dan meer kracht voor u – een enkel logo is het niet waard om te promoten. Vormen betekent veel Het groeperen van meestal vijf of zes visuele elementen in plaats van slechts één is altijd een pluspunt.

De ideale vorm is die van het paspoort. Verrassend genoeg houden zakenmensen ook van logo’s die teruggaan in de gulden middenweg. Als je een profiel opbouwt dat veel logo’s bevat, dan zou je uiteindelijk zelf opgelegde regels moeten overwegen die zinvol zijn voor het bedrijf. Als uw werk bijvoorbeeld vooral op visa zal worden gebruikt, kunt u ermee wegkomen om wat ruimte tussen uw logo en de tekst te laten.Het ontwerpen van een logo dat uw kernwaarden laat zien is de taak van uw brand manager. De ontwerper moet misschien op zoek naar een logo met een bepaalde stijl, en er dan voor zorgen dat het logo (gedurfd, zwierig, wat dan ook) de meeste ‘onderstreping’ heeft van alle logo’s in uw portfolio.

Hoeveel kleuren/stijlen zijn er? Veel hangt af van het ontwerpbureau. Goede logo ontwerpers hebben meestal ervaring met een minimum van vijf of zes basiskleuren. Als je nog geen nieuwe kleuren hebt uitgeprobeerd, voel je dan vrij om het te doen. De wereld is uw gids. Maar sommige bedrijven laten hun oprichters visuele behandelingen kiezen, zodat u dozen van 10, 11, 12, 13, 14 en 15 kunt vinden. Bij het verkrijgen van een licentie is het raadzaam om verschillende benaderingen uit te proberen tot u beslist wat u het mooist vindt. In beide gevallen zegt u vaarwel tegen een waardeoordeel voordat u uw logo hebt gezien.

Tijd om een stijl te kiezen De meeste bedrijven zullen een soort schaal hebben voor het invoeren van feedback. Maar in de meeste gevallen is het heel gebruikelijk dat men zich beperkt tot krabbels (ergens tussen 1 en 10) en dergelijke. Als je het moedige type bent (sommige mensen noemen dokter achter zijn bureau de wet) dan krijg je misschien originele ontwerpen. Deze moeten een advertentie hebben bekeken en denken dat ze er goed uitzien. Maar als u echt vindt dat u eens een logo moet proberen, dan is vandaag uw geluksdag, want deze definitieve gids voor het ontwerpen van logo’s zal u de juiste gespreksonderwerpen aanreiken om voorop te gaan in de virtuele schreeuwende set-top-mix.

Lees meer

Muurketting

Leave a Reply

Your email address will not be published.